Arxiu mensual: gener de 2019

Elementary Mechanics Using Python

Ja he acabat el llibre Elementary Mechanics Using Python, i en el fitxer adjunt tenim tot el codi Python i els gràfics generats. Ha estat una bona repassada d’un curs de Mecànica general: forces, energia, treball, sòlid rígid. He escollit un dels gràfics a l’atzar, tots els exercicis han estat interessants de programar. En el fitxer exercicis.txt s’ha documentat la feina feta i s’ha relacionat tots els exercicis realitzats. De totes maneres, la manera com s’ha anomentat els scripts i els gràfics resultants fan que s’ubiquin ràpidament en l’apartat del llibre corresponent.

Els scripts s’han fet amb python2, tot i que fàcilment es poden portar a python3. En el llibre s’ha utilitzat la llibreria pylab que representa que simplifica la feina de realitzar els gràfics i utilitzar els mòduls matemàtics. Tanmateix, nosaltres hem preferit utilitzar les llibreries numpy i matplotlib directament, és una aproximació més general.

Plunger analògic per a virtual pinball

Estic fent un parell de pinballs, i aquesta vegada sí que vull incloure un plunger analògic. Això és bastanta feina, doncs significa construir un tirador de molla fiable, i configurar/repassar les 200 taules amb les que treballo. A més del tirador analògic també inclouré la funció de TILT, és a dir, quan doni un cop lateral al moble vull que la trajectòria de la bola canvïi, i així s’evita que la bola caigui en el drain.

Faré servir un Arduino Pro Micro, que em farà de joystick/gamepad a través del port USB. Per tal de què el sistema operatiu el reconegui com a HID (Human Interface Device), el firmware de l’Arduino ha d’incloure la llibreria joystick. L’arduino té entrades digitals/analògiques i sortides digitals per tal de connectar els sensors i els botons necessaris. De fet, amb l’ús de l’arduino ja no caldrà utilitzar la interfície I-PAC que es fa servir en aquest tipus de projectes.

En la foto es pot veure el segon prototip de plunger analògic, que ja és funcional. Com a sensor faré servir finalment un potenciòmetre linial lliscant. De moment la molla que faig servir és una mica forta. N’estic buscant una que sigui més fluixa, però que m’asseguri el retorn del potenciòmetre a la seva posició inicial. Ja sé que utilitzar un potenciòmetre (element mecànic) no és la millor solució, però de moment m’està funcionant sense problemes. Altres opcions a considerar com a sensors són un rotary encoder (que també és mecànic), i dos solucions que no són mecàniques (llarga vida) però que són més difícils i cares i que he vist per Internet: utilitzar un CCD linear sensor array (TAOS TSL 1410R); i utilitzar un sensor de distància LVDT (és car, però un se’l pot construir).

Com a conclusió, donaré una oportunitat al potenciòmetre linial lliscant, i el seu valor es llegirà en una entrada analògica de l’Arduino.

Per a la funció tilt necessito un acceleròmetre. Faré servir el MPU-6050 GY-521, que és un acceleròmetre de tres eixos i giroscopi (només necessito llegir l’acceleració en un eix). Fa servir el bus I2C per connectar-se a l’Arduino (entrades digitals). A més, la resta de botons (en principi 4 botons frontals i els dos botons laterals dels flippers) també utilitzaran entrades digitals de l’Arduino.

El que porta més feina és repassar les 200 taules i modificar-les per tal de què el plunger analògic funcioni correctament. Hi ha diverses maneres d’implementar el tirador, unes taules més fàcils que d’altres. Com sempre, moltes gràciess a la comunitat de Visual Pinball i a la gent que ha importat totes les taules per tal de què tothom les pugui disfrutar.

Ara ja tinc la feina quasi acabada, però fins que no tingui acabat el moble i munti el plunger en la seva posició final no podré fer les proves definitives ni la versió final del firmware. Ara ja falta poquet. Quan hagi acabat el projecte faré un video.

Si a algú li interessa la meva solució final, que em contacti i en parlem.

Referències: